Dagje uit naar Nancy - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Aleid - WaarBenJij.nu Dagje uit naar Nancy - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Aleid - WaarBenJij.nu

Dagje uit naar Nancy

Door: Aleid

Blijf op de hoogte en volg Aleid

06 Mei 2012 | Frankrijk, Metz

Wederom heerlijk geslapen! Toch maar opgestaan en aangekleed. Om 9.45 naar't ontbijt. Met z'n 4en samen eten en de plannen voor de dag bespreken. We gaan eerst naar de kunstmarkt, hier vlakbij op het Place de la Republique. Er staan allemaal witte punttentjes en er speelt een bandje. Helaas is het weer wat minder, bewolkt en af en toe een stevige bui. De temperatuur valt mee, het is zeker niet koud. Het aangeboden werk van de kunstenaars valt tegen, er zijn geen werkstukken, waar wij enthousiast over zijn. Dan maar aan de koffie en even het warenhuis La Fayette door. Daarna zijn we naar het station gelopen en hebben kaartjes gekocht en reden met de Ter in 40 min. naar Nancy. Andere stad en weer andere gebouwen en andere straten, maar wel weer flink sjouwen! We lopen naar Place Stanislas. Grote toegangshekken met goudverf opgeschilderd. Op het plein aangekomen blijkt het bij het Hotel de Ville te zijn en is het een groot feest daar, er wordt nl. de hele dag getrouwd! Het ene bruidspaar is nog niet binnen of het volgende komt er al weer aan. Een koppel wordt begeleidt door een hele bende familie en vrienden en het is een gejuich, gejoel, getoeter, getrommel, geschreeuw van jewelste. Het zijn duidelijk mensen van wrs. Algerijnse, Afrikaanse of Marokkaanse afkomst. Mooi met henna beschilderde handen, witte (vreselijke) trouwjaponnen, duidelijk verlegen bruidegommen, gillende vrouwen/moeders en er is zefs een muziekgroepje bij. Het bruidspaar wordt steeds toegezongen en er worden wensen geroepen. We hebben ervan genoten, dit hele spektakel vanaf het terras op het plein. Helaas werd het museum Des Beau Arts verbouwd en konden we daar niet naar toe. Een van de nieuwe echtparen reed weg in een enorme limousine. Daarna nog even een rondje door het Parc de la Pepiniere en dan naar de winkelstraat. Sjon en Gerrit volgen braaf alle winkels die Rieja en ik binnengaan. Later hebben we nog en stukje van de Art Deco route gelopen. Inmiddels werden we moe en besloten we terug te gaan naar het station, om daar een eettentje te zoeken. Het werd een gezellige Irish Pub. We kwamen weer helemaal bij, vooral na het lekkere eten (tagliatelle met zalm/lasagne met salade) en de drankjes!!! Inmiddels hadden Sjon en Gerrit al tickets gehaald voor de terugweg. Met de TGV! Maar helaas, tussen Nancy en Metz geen grande vitesse... Om 23.00 waren we weer bij ons hotel en gaan tevreden naar onze kamers. Laatste nacht hier en dan weer richting NL.