Heenreis - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Aleid - WaarBenJij.nu Heenreis - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Aleid - WaarBenJij.nu

Heenreis

Door: Aleid

Blijf op de hoogte en volg Aleid

03 Mei 2012 | Frankrijk, Metz

En daar zijn we dan.....Met het overlijden van (O)Ma en de crematie op dinsdag stond ons hoofd er voor die tijd niet na om op vakantie te gaan. Helaas hadden we de reis naar Sicilie moeten annuleren. Maar toch, woensdag besloten we om samen met Gerrit en Rieja lekker een paar daagjes er op uit te trekken. Metz stond enige jaren geleden al op ons reislijstje en dat ging toen niet door vanwege ziekte van Rieja's moeder. Maar nu dus wel, zo gezegd, zo gedaan. Donderdag om 8 uur koffers in de auto, tanken en richting Doetinchem. Dan de tassen erin van G&R en rijden maar. Gerrit en Sjon besloten om via Duitsland te rijden. Prima en een mooie route, door de Eiffel. Onderweg lekker koffie en door naar Luxemburg. We hebben wel veel vrachtvervoer onderweg en grote stukken zijn geen autobaan. Dus het ging niet heel snel, maar dat geeft niet, we hebben tenslotte vakantie! Dan telefoon......Richelle.....alles is goed met hun baby.......en het is een.......jongen! Wat een verrassing, het is zo vreemd dat R&R dit al meteen hebben vermoedt, net zoals M&S hetzelfde hadden met hun kleine meisje! Maar wat een rijkdom over een aantal maanden, hopelijk 2 gezonde kleinkinderen. Ook G&R delen met ons dit blije bericht. En wij rijden verder. We komen aan in de hoofdstad Luxemburg en gaan een parkeergarage in. We maken een mooie rustige stadswandeling, even onderbroken voor een lunch. Wat toch een vreemd taaltje van die Luxemburgers, geen duits en geen frans, maar het klinkt wel vrolijk. Midden in het voetgangersgebied in het centrum, was een promotie van Zwitserland. Gruyerekaas maken, houten koeien stapelen, vlagzwaaien en nog veel meer, wel leuk. Dan nog even verder kijken, je ziet veel oude gebouwen, maar wel opgeknapt en je ziet erg veel nieuwe moderne gebouwen. Heel veel banken, palais de huppeldepup, een echt paleis met aflossing van de wacht, diplomaten en diplomatenauto's met chauffeurs, overal vlaggen en ook wel veel politie. Nog even bij de 'gleuf' kijken en dan verder naar Metz. We rijden gemakkelijk naar het hotel in het centrum van Metz. Inchecken, auto in de garage en de koffers naar boven. We zitten op dezelfde etage, G&R aan de voorkant en wij aan de achterkant, mooie kamers. We bellen met onze zieke Simon, die maar hoest en hoest. Ook halen we aan de overkant bij de Casino supermarkt even wat lekkere kaasjes, toast, bier, wijn, sap en glaasjes. Na een smsje van Matthijs toch even bellen, ook zij zijn bij de verloskundige geweest, maar het is een klein dwarsliggertje, nog omdraaien en in de goede houding, anders wordt het misschien wel een keizerssnee. Da's iets minder leuk nieuws, brengt toch meer risico's met zich mee. Nog even afwachten. We gaan rond 19.00 uur de stad in en lopen eerst langs het station. Mooi zoals ze het hebben gedaan met veel moderne aanpassingen, zoals een ronde oprit naar de parkeergarage en het plein met die draaiende lantaarnlampen. Dan op zoek naar een eettentje. We lopen door de leukste straatjes, hoewel alle winkels al dicht zijn. Dan een gezellig pleintje en daar gaan we eten. Pizza, lasagne en risotto met een toetje. Later lopen we in het donker terug naar het hotel met halverwege nog een lekker kopje koffie. We gaan naar bed, maar eerst nog een teek bij Sjon uit z'n been halen en ik dit verslag nog even plaatsen. Morgen naar het Centre Pompidou.Welterusten.

• 05 Mei 2012 - 04:57

Nienke En Leo:

Hallo Allevier,
    Via Gerben hadden we al vernomen dat jullie onderweg naar Metz waren.
    Goed idee om dat nu te doen, even de zinnen verzetten.
    En gefeliciteerd met het bericht dat jullie in september een kleinzoon krijgen.
    Veel plezier samen en geniet.
    Groeten uit Huppel.