Metz dag 2 - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Aleid - WaarBenJij.nu Metz dag 2 - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Aleid - WaarBenJij.nu

Metz dag 2

Door: Aleid

Blijf op de hoogte en volg Aleid

05 Mei 2012 | Frankrijk, Metz

Allereerst heerlijk geslapen. We werden wakker door het zonlicht, dat in onze kamer scheen. Toen we beter keken bleek er een rolluik te zitten, waardoor we een betere donkere kamer kregen. Om 8 uur de wekker. Toiletteren en om 9 uur naar het ontbijt. Daar hebben we heerlijk samen gegeten, croissantjes, franse kaasjes, fromage frais en wat fruit, thee en koffie. Nog even relaxen en om 11 uur op weg naar het museum Centre Pompidou. We lopen onder het spoor door en daar zien we dat mooie gebouw! Binnen kaartjes kopen en meteen door naar de hoogste verdieping. Het gebouw bestaat eigenlijk uit een 3tal units op elkaar en daar overheen zit een soort tentdoek op een houten balken constructie. Het is zelfs open aan de randen, zodat er af en toe een vogel langs vliegt. De eerste tentoonstelling die we gingen zien, was van de gebroeders Bouroullec. Sjon en ik hadden het werk van hen al eens gezien in het Vitra Haus in Weil am Rhein. Het is zeer bijzonder, grote wanden van 'n soort stoffen figuren, ontwerpen van meubelen en zelfs sanitair. Textiel, hout en kunststof, van alles om een soort eigen idee van moderne, vooruitstrevende leefomgeving te creeren. Mooi... Daarna een verdieping lager. Daar was de tentoonstelling van het werk van Sol LeWitt. Geweldig, een aanrader. Enorme muren vol met lijnen, grote geometrische vormen, kruisjes, sterren, streepjes horizontaal, verticaal, diagonaal, gebogen..... En alles volgens een strak schema. Via een film zagen we hoe het tot stand kwam, want daar verwonderden we ons al over. Met veel studenten van de kunstopleidingen,veel tesacrepetape en veel muurverf, krijtjes en potloden! Koffie en snuffelen in de museumwinkel, daarna de stad weer in. Ergens op een pleintje wat drinken en lekkere lunchhapjes (quiches enz.). Tot dan toe hadden we goed weer, maar ondertussen betrok het en begon het te onweren en te plenzen. Toen werd het weer droog en zijn we via het park en de rivier naar het eiland gelopen. (Waar lang geleden de onthoofdingen plaatsvonden) En verder naar de kathedraal. Hier zagen we veel enorme glas in lood ramen met de mooiste kleuren. Toch nog even een kaarsje aansteken... We hadden inmiddels ook al ansichtkaarten op de bus gedaan. En nu effe 'n drankje. Tijdens de regenbuien liepen we vaak allerlei winkels binnen, ook leuk. Veel kijken en weinig kopen (niks). Om 19.30 werd het etenstijd. We vonden een soort bistro restaurantje, maar achteraf niet een hele goede keuze. Jammer. Toen terug, maar eerst nog langs Centre Pompidou, omdat we dat in het donker wilden zien. Het was minder spectaculair dan we verwacht hadden. Nog iets later vlakbij het station nog even koffie en dan terug naar het hotel. We wisten van Rutger de uitslag van het voetbal al, maar ik heb nog even met Simon gebeld om te horen of het weer beter ging en dat was zo. Het was weer een fantastische gezellige dag met z'n 4en, we lachen veel en voelen elkaar goed aan. Morgen naar de Marche des Arts & de la Creation. En nu naar bed!

• 05 Mei 2012 - 05:03

Leo En Nienke:

Wat fijn om jullie belevenissen weer te lezen en zo met jullie mee te kunnen genieten.
    Groeten uit Huppel.

• 05 Mei 2012 - 08:02

Simon En Jeannette:

Heel veel gezien Veel sneeuw en mooie treinreizen door de sneeuw. Twee dagen de zon en gisteren in Lugano zijn aan het meer gewoon verbrand in ons gezicht. Mooie stad en kleine oude straatjes. Ook een aanrader! Vanochtend werden we om 8 uur wakker en schoven de gordijnen open en het sneeuwde ,het kwam met bakken naar beneden! Ongeveer 2 cm gevallen .We gaan zo met de auto de pas naar beneden en gaan we naar Zug, waar Simon en ik herinneringen hebben,inmiddels schijnt de zon,en verdwijnt het laagje sneeuw als sneeuw voor de zon!!!
    Nog veel plezier met elkaar.

Groetjes Simon en Jeannette

• 07 Juli 2012 - 09:25