Picos de Europa - Reisverslag uit Potes, Spanje van Aleid - WaarBenJij.nu Picos de Europa - Reisverslag uit Potes, Spanje van Aleid - WaarBenJij.nu

Picos de Europa

Door: Aleid

Blijf op de hoogte en volg Aleid

27 Juli 2014 | Spanje, Potes

Hallo allemaal,
Hier ben ik weer, we zijn inmiddels een stuk verder, niet alleen in de tijd, maar ook wat betreft de plaats. Eerst even bijpraten... Zondag 20 juli zijn we, terwijl het mistig en koud en nat was, een stukje gaan rijden over de D51d. Een bochtige smalle weg, maar wonderschoon! Op de col, Port de Bales, staan al meer dan 100 campers. De tour komt hier dinsdag langs. De hele verdere dag blijft het nat en koud, maar ik heb wel m'n sportschoenen eindelijk weer aan, dus met mijn tenen gaat het goed. de volgende dag is het nog steeds niet zulk mooi weer, maar we gaan toch met de kabelbaan naar boven, Super-Bagneres. We zitten midden in de wolken en hebben helaas geen uitzicht. Weer beneden halen we postzegels en we gebruiken onze gratis Tourdefrance ansichtkaarten. De tribunes worden al opgebouwd en er zijn al veel tv wagens. Dinsdag is het zover... De Tour komt. We lopen 's middags pas Luchon in. Het circus is al begonnen, er wordt weer van alles uitgedeeld, al gauw is de buit binnen en al helemaal als de karavaan langs rijdt! We staan iets na de laatste kilometer, bij de finish was het veel te druk. Dan komen de renners, zoef zoef zoef.... Volgens Sjon doen Bauke en Laurens het goed vandaag. En omdat het zonnetje er vrolijk op los scheen was het een fantastische dag! Dan woensdag. Ook nu blijven we in Luchon, maar we kijken of we zien waar de ravitailleringswagens gaan staan. En ja hoor, in de Belkin auto zien we 'onze' verzorger, die 2 jaar geleden nog bij de Raboploeg zat. Tuurlijk even op de foto. De karavaan vliegt voorbij en daarna weer de renners, het gaat als een film. Als we terug zijn op de camping kan Sjon de rest op de tv volgen. Donderdag vertrekken we en rijden via de peage door het noorden van de Pyreneeën en vervolgen via Biarritz de Spaanse peage, waar ons apparaatje niet werk en je om de zoveel kilometer moet betalen met wat kleingeld. 't Was toch wel bijna 600 km voordat we aankwamen in de Picos de Europa. In Potes, camping La Viorna. Druk en niet zulke grote plaatsen, maar fijn schoon sanitair. Het is er gezellig. Vrijdag gaan we Potes in voor wat boodschappen. Wat een prachtig en gezellig stadje is het. Kleine winkeltjes, kerk, donjon, huisjes, steegjes, overdekte stoepen en overal Spaans, leuk om weer geconfronteerd te worden met een taal waar je niet zo bekend mee bent. We gaan ook naar het Visitors Center van de Picos, erg mooi en interessant. Dan krijgen we bericht dat G&R ook naar hier willen komen, YEAH! Dat wordt weer samen lachen en genieten. Zaterdag, het is hier fantastisch weer, eerst 's morgens bewolkt en dan komt de zon erdoor, trouwens ook gisteren hoor. We rijden tot het eind van de vallei Fuente De. Daar is ook een kabelbaan, maar misschien dat het leuk is om het samen te doen. Dan gaan we naar Brez, een piepklein gehucht, waar onze eerste wandeltocht gaat beginnen. Jazeker...met de wandelschoenen aan! Zo, dat was een prachtige route! Dalen is nog wat lastig, komt er nog wat druk op m'n tenen, maar alles ging goed. Jammer dat de batterij van het fototoestel leeg was, dus misschien nog een keer lopen. Van de week hebben we ook nog even gefacetimed met de kinderen en de kleintjes, gelukkig alles goed! Ook met Nienke gebeld en verteld over Potes en vaak appen we nog met de anderen voorzover WiFi het mogelijk maakt. Nu ik dit schrijf hebben we inmiddels een plekje naast ons kunnen vastleggen voor Gerrit en Rieja, dus we zijn in blijde afwachting, bloemen geplukt, wijntje en sap in de koelkast, laat ze maar komen. Later komt het vervolg van dit verhaal wel weer! Groeten!

• 27 Juli 2014 - 13:53

Gerben, Leo En Nienke:

Hallo Iberië-gangers,
    Hier even een berichtje terug.
    Na jullie via de telefoon te hebben gesproken hier geen veranderingen.
    Vandaag is de verjaardag van Wessel en de trouwdag van Menno en Senna.
    Inmiddels zit Menno in het vliegtuig naar Aberdeen om een weekje daar door te brengen.
    Gerben is vandaag naar vrienden toe, hij heeft mijn auto mee en komt waarschijnlijk vanavond laat weer thuis.
    Dus Leo en ik zijn vandaag samen en gaan we vanmiddag in de omgeving van Lichtenvoorde fietsen om toch iets van de gezelligheid van de Zwarte Cross mee te krijgen. Dit jaar maar een keertje overslaan om het spektakel echt te bezoeken. In Vragender willen we op het terras gaan zitten om iedereen die langs komt, de ZC is daar op steenworp afstand, te bekijken. Dat hebben we al een keer eerder gedaan en dat is heel leuk en ook de muziek krijg je hier volop mee.
    Hopelijk blijft het droog, het weer is een beetje wisselvallig op dit moment. De temperatuur is ongeveer 22 graden.
    Veel plezier de aankomende week samen met Gerrit en Rieja en geniet.
    XXX uit Huppel.

• 28 Juli 2014 - 15:00

Francien:

Buenas tardes,
    Dus toch het trek-nomadenleven opgepakt en door gereisd naar de Picos. Je moet er even voor rijden en vooral de scherpe en smalle bochtjes door, maar dan heb je ook wat. De wandelingen zijn kuitenknijpers dus je wordt er ook nog mooier van. Hebben jullie de gieren al gezien? Leuk dat er gezelschap komt waarmee het goed toeven is. Het overkomt ons ook vaak en dat maakt een reis meestal nog intensiever. Samen genieten is dubbel pret. Veel plezier samen en ik heb na het lezen het gevoel even in Spanje te zijn geweest.
    Saludo, hasta pronto.